Blog

Pozor na podvodníkov, vymyslené zľavy z umelo navýšených cien a neseriózne e-shopy

19. 12. 2023, 10:19

Až do konca roka bude medzi najčastejšie skloňované témy patriť nakupovanie vianočných darčekov

A hoci je nakupovanie na internete rýchle a pohodlné, nemusí byť úplne bez stresu. V lepšom prípade len naletíme na neexistujúce zľavy a za tovar zaplatíme viac, ako by sme mali. V tom horšom darčeky nestihnú prísť do Štedrého dňa alebo sa dokonca staneme obeťou podvodných e–shopov. Oplatí sa preto dodržiavať niekoľko jednoduchých pravidiel.

1. Objednávajte s dostatočným predstihom a ideálne tovar, ktorý je v sklade

Predvianočná sezóna je pre kuriérske spoločnosti aj samotné e-shopy absolútnym vrcholom sezóny. Treba počítať s tým, že čas doručovania môže byť, najmä v decembri, o niečo dlhší než počas zvyšku roka.

„V predvianočnom období doručujeme dvojnásobne, v najvyťaženejšie dni pred sviatkami dokonca trojnásobne viac zásielok než v ktorýkoľvek iný mesiac v roku. Doručovacie spoločnosti sa na to zodpovedne pripravujú napríklad náborom nových skladníkov či kuriérov. Naša práca sa však môže začať až v momente, keď e-shop objednávku spracuje, vyskladní a odovzdá nám ju do rúk,“
Alexander Jančo
Managing Director Packeta Slovakia

Ten na základe skúseností z minulých rokov prezradil aj presný dátum, dokedy by sme mali mať všetky darčeky nakúpené alebo aspoň objednané:

„Packeta dokáže doručenie do Štedrého dňa garantovať, ak zásielku od e-shopu preberieme najneskôr 18. decembra.“
Alexander Jančo
Managing Director Packeta Slovakia

Vždy si dôsledne skontrolujte, či tovar, ktorý v e-shope vkladáte do košíka, má obchodník skutočne v sklade. Pokiaľ to tak nie je, obchodník ho najprv bude musieť objednať a previezť od externého dodávateľa. Pred Vianocami však treba počítať s rizikom, že odhadovaný čas (napríklad „2 až 3 dni“) nemusí úplne platiť. Tovar, ktorý nie je v sklade, určite objednávajte s dostatočným predstihom,  aby ste ho v najhoršom prípade ešte stihli objednať inde, alebo sa nakoniec mohli rozhodnúť pre iný darček. 

2. Plaťte na dobierku alebo až pri osobnom odbere zásielky

Zaplatiť darčeky už pri objednávke síce môže pomôcť pri sledovaní priebežných výdavkov na predvianočné nákupy, no obvykle si tým iba pridávate zbytočné starosti.

Ak bude tovar meškať, prípadne sa na poslednú chvíľu najbližším rozhodnete kúpiť niečo iné, namiesto jednoduchého zrušenia objednávky budete musieť pár dní čakať na vrátenie peňazí. V košíku teda radšej zvoľte platbu pri preberaní zásielky alebo dobierku pri výbere doručovacej spoločnosti. Vtedy môžete zaplatiť kartou priamo kuriérovi, na výdajnom mieste alebo v aplikácii tesne pred otvorením Z-BOXu. 

3. Vyhnite sa neznámym a neserióznym e-shopom

Jedným z prvých krokov, najmä pred kúpou nového mobilu či inej elektroniky, býva návšteva cenových porovnávačov, ako je Heureka.sk. Nie vždy sa však oplatí nakúpiť v e-shope, ktorý má konkrétny tovar najlacnejší.

Dôvodov je hneď niekoľko. Nižšiu cenu v obchode môže kompenzovať drahší poplatok za doručenie, prípadne bude jeho odoslanie trvať neúmerne dlho. „No name“ e-shop navyše môže po pár mesiacoch prestať existovať, čo vám výrazne sťaží prípadnú reklamáciu, hoci aj v zákonnej lehote do 24 mesiacov.

Obchod si vždy poriadne preklepnite, minimálne v hodnoteniach ostatných používateľov. Zamerajte sa najmä na tie najnovšie. Dobré skúsenosti spred dvoch rokov vám veľa nepomôžu, ak tovar objednávate dnes.

4. Pozor na falošné zľavy z umelo navýšených cien

Prax takýchto podvodníkov je pomerne jednoduchá. Svojim produktom najprv umelo navýšia ceny, aby z nich potom počas predvianočných výpredajov spustili 20 %, 30 % alebo dokonca ešte oveľa viac. Výsledná cena „po zľave“ však niekedy býva vyššia ako tá, za ktorú sa tovar predával počas celého roka.

Preto vôbec nepozerajte na výšku zliav ani pôvodné ceny. Len na tú, ktorú máte nakoniec zaplatiť v košíku. Pred samotným potvrdením objednávky sa vždy pozrite minimálne do dvoch až troch ďalších obchodov, prípadne znova využite cenové porovnávače, aby ste zistili, koľko tovar stojí inde. Niektoré dokonca ponúkajú aj graf vývoja najnižších a priemerných cien za posledné mesiace – je to ultimátna zbraň proti falošným zľavám.

5. Pozor na phishing: prídu vám podvodné e-maily aj SMS

Pokusy o krádež údajov vašej platobnej karty alebo hesiel k internetbankingu už nie sú nič nové. S podvodníkmi, ktorí vám pošlú link na falošné webové stránky, sa stretol asi každý, kto už niekedy niečo predával na inzertných portáloch alebo cez Facebook Marketplace. Podvodníci však začali používať aj iný typ útokov, keď číhajú na ľudí očakávajúcich zásielky z e-shopov.

V najbližších týždňoch možno dostanete podvodné e-maily alebo SMS, ktoré vás môžu vyzývať na platbu za dobierku zásielky alebo upozorňovať na neexistujúci problém s jej doručením. V skutočnosti však pravdepodobne povedú na falošné webové stránky požadujúce čísla platobnej karty alebo heslo k internetbankingu. Packeta na svojom webe zverejnila niekoľko reálnych screenshotov z komunikácie, ktoré podvodníci rozposielali už v minulosti.

Takýto phishing je väčšinou pomerne ľahko identifikovateľný vďaka gramatickým chybám alebo nezmyselnej URL či e-mailovej adrese odosielateľa. Pred Vianocami však môže byť ťažké nestratiť prehľad o tom kedy, odkiaľ a koľko zásielok vlastne očakávate, takže naletieť môžu aj tí najskúsenejší používatelia internetu. Brániť sa však opäť môžete výberom vhodnej doručovacej metódy. Packeta ponúka vo svojej mobilnej aplikácii prehľad o všetkých balíkoch, ktoré vám majú prísť. Stačí pri nákupe použiť rovnaký e-mail a telefónne číslo, akým ste sa do nej prihlásili.

„Packeta pri doručovaní na výdajné miesto alebo do niektorého zo Z-BOXov umožňuje za dobierku zaplatiť priamo v oficiálnej mobilnej aplikácii. Ak ju budete mať v mobile, všetky žiadosti o platbu prostredníctvom SMS, e-mailu alebo webových stránok môžete ignorovať. Moderné doručovacie služby by mali mať procesy nastavené tak, aby sa zákazníci nikdy nevystavovali situáciám, ktoré podvodníci najčastejšie zneužívajú. Je samozrejmé, že počas Vianoc tieto phishingové útoky udrú v plnej sile. Len za prvú polovicu roka sme na našej infolinke riešili viac než 1 660 telefonických hovorov a 835 e-mailov, v ktorých sa zákazníci obrátili na zákaznícke centrum so žiadosťou o pomoc alebo nahlásenie phishingových správ,“
Alexander Jančo
Managing Director Packeta Slovakia

Ak dodržíte všetky vyššie spomenuté pravidlá, nemáte sa čoho báť pri nakupovaní z e-shopov. Pred Vianocami, keď sú kamenné obchody plné na prasknutie, to platí dvojnásobne. Online nakúpite v teple domova a obvykle oveľa lacnejšie. Budete mať tiež dosť času na porovnanie všetkých vlastností alebo prečítanie recenzií o vysnívaných darčekoch. 

Prečítajte si tiež...


Zdieľať:

Rubriky