
Masívny krátkodobý výpadok elektrickej energie, ktorý pred pár dňami zasiahol veľkú časť Českej republiky, vrátane Prahy, dočasne ochromil verejnú dopravu, priemysel, obchody aj logistiku. Ukázal, aká krehká môže byť závislosť na elektrickej sieti. Tam, kde iné systémy narazili na svoje limity, vyše 5000 výdajných solárnych boxov doručovateľskej spoločnosti Zásilkovna, „sestry“ slovenskej Packety, fungovalo bez prerušenia. Výdajné boxy s vlastným solárnym napájaním sa ukázali ako kľúčový prvok odolnej a udržateľnej doručovateľskej infraštruktúry.
Samoobslužné ZBOXy, ktoré sú dnes obľúbeným spôsobom posielania a vyzdvihovania zásielok nielen na Slovensku, fungujú primárne na solárnu energiu, vďaka čomu nielen znižujú svoju uhlíkovú stopu, ale zároveň zvyšujú odolnosť doručovacej siete voči výpadkom elektriny. Práve ich energetická sebestačnosť umožnila pokračovanie doručovacích služieb aj počas dočasného výpadku elektrickej energie, ktorý 4. júla v susednej Českej republike dočasne paralyzoval dopravu, infraštruktúru i fungovanie firiem či občanov.
„Blackout je skúškou odolnosti každej infraštruktúry. Naše samoobslužné solárne Z-BOXy ukázali, že aj v kritickej situácii dokážu zabezpečiť dostupnosť zásielok zákazníkom. Vďaka solárnemu napájaniu sú nezávislé od distribučnej siete a je možné z nich vyzdvihovať zásielky aj bez elektrickej energie z externého zdroja,“ vysvetľuje Beata Altansukh, Managing Directorka spoločnosti Packeta Slovakia.
Solárne napájané Z-BOXy obstáli nielen počas krízovej situácie, ich benefity sú zreteľné aj v každodennej prevádzke. Sú dostupné 24/7, čím poskytujú zákazníkom maximálnu slobodu a flexibilitu – môžu zásielku vyzdvihnúť alebo odoslať vtedy, keď im to najviac vyhovuje, bez viazanosti na kuriéra alebo otváracie hodiny prevádzok. V súčasnosti je to najobľúbenejší spôsob doručenia zásielok a ich popularita ustavične rastie. Celých 70 % zákazníkov v dnešnej dobe uprednostňuje boxy a výdajné miesta pred doručením na adresu. Využívanie samotnej služby doručovania do Z-BOXov medziročne narástlo o vyše 100%.
Popularita Z-BOXov vedie k ich dynamickému rozširovaniu. V roku 2024 pribudlo 789 nových boxov a do konca roka 2025 plánuje Packeta dosiahnuť celkový počet 2 500 Z-BOXov s kapacitou 210 000 schránok, čo predstavuje nárast o viac než 40 %. Desiatky z nich sú umiestnené pri predajniach reťazcov ako Lidl, Kaufland či Tesco – ide o obľúbené lokality, ktoré zákazníkom umožňujú spojiť nákupy s vyzdvihnutím zásielok a šetria im tak čas a náklady.

Menej smogu, menej áut na cestách, zdravšie ovzdušie
„Koncept doručovania mimo domova navyše predstavuje ekologickejšiu formu doručovania, nakoľko vďaka efektívnejším trasám a kratšiemu čakaniu dodávok so zapnutým motorom klesajú emisie CO2 oproti doručeniu k dverám minimálne o 30%,” dodáva Beata Altansukh.
To znamená menej áut na cestách, nižšiu dopravnú záťaž pre mestskú infraštruktúru a zdravšie ovzdušie v mestách a obciach.
Okrem ekologických a užívateľských benefitov prináša sieť Z-BOXov aj ekonomický rozmer pre mestá a obce. Samosprávy získavajú príjmy z prenájmu pozemkov, ktoré by inak ostali nevyužité, a zároveň sa podieľajú na budovaní modernej, udržateľnej infraštruktúry pre svojich obyvateľov.
„Ako líder v doručovaní chceme ponúkať riešenia, ktoré sú nielen efektívne, ale aj šetrné k životnému prostrediu a priateľské k mestám a obciam. Budovanie a rozširovanie siete samoobslužných boxov je pre nás prioritou – ide o neodmysliteľnú súčasť infraštruktúry moderných miest a obcí, podobne ako sú ňou napríklad čerpacie stanice. Nevieme si bez nej predstaviť budúcnosť e-commerce,“ dodáva riaditeľka spoločnosti Packeta Slovakia.