Blog

Ako môže aj malý e-shop efektívne inzerovať na porovnávačoch tovaru

6. 11. 2021, 8:05

Malé alebo začínajúce e-shopy často riešia, kde a ako začať s obmedzeným budgetom svoju propagáciu. Okrem neplatených alebo pomerne málo nákladných predajných a komunikačných kanálov, sú často v hľadáčiku porovnávače tovaru. Ako pracovať s porovnávačmi a s čím vôbec začať, aby sa nestali čiernou dierou na peniaze?

Pre všetkých, ktorí s porovnávačmi tovaru začínajú, prinášame stručný návod. Ten vám napovie, na čo sa v rámci porovnávačov zamerať, aby vám prinášali želaný efekt – zisk.

1) Overené zákazníkmi na Heureke

Bez certifikátu Overené zákazníkmi si na Heureke takmer ani “neškrtnete”. A pretože získanie certifikátu môže malým e-shopom nejakú dobu trvať, odporúčame vrhnúť sa na implementáciu služby čo najskôr.

Prečo mať Overené zákazníkmi?

Ľudia na Heureku chodia čítať recenzie e-shopov. Ďalším dôvodom je fakt, že bez certifikátu sa nemôžete zúčastniť aukcie o bidované pozície (najviditeľnejšie zobrazované pozície na stránke produktu v katalógu porovnávače). Certifikát má vplyv aj pri zaradení ponúk e-shopov podľa ceny. Teda ak majú  ponuky niekoľkých e-shopov rovnakú cenu, prihliada sa (okrem iného) aj na hodnotenie v rámci Overené zákazníkmi.

Čo pre získanie certifikátu musíte urobiť?

Na získanie certifikátu potrebujete aspoň niekoľko desiatok zákazníckych hodnotení za posledných 180 dní s minimálne 90% odporúčaním za posledných 90 dní. Ako teda postupovať?

  1. Nasadiť skript do posledného kroku objednávky vo vašom zdrojovom kóde.
  2. Aktivovať službu Overené zákazníkmi v administrácii Heuréky.

2) Nastavenie účtu

Či už máte založený nový účet na Heureke alebo Zboží.cz, prípadne tam už nejakú dobu inzerujete, skontrolujte si v administrácii údaje e-shopu.

Zamerajte sa predovšetkým na kontaktné a fakturačné údaje, vyplnené pobočky a ceny dopravy. Veľká časť e-shopov údaje zabúda aktualizovať (najmä pobočky a spôsoby dopravy vrátane cien). A čo sa môže stať, keď u produktov na porovnávačoch nemáte uvedenú napríklad Zásielkovňu? Zákazník môže nakúpiť cez iný e-shop, ktorý mu tovar cez Zásielkovňu doručí a má to na porovnávačoch u svojich produktoch tiež zobrazené.

Ceny dopravy je možné nastaviť na Heureke i Zboží.cz dvoma spôsobmi. Buď cez administráciu alebo cez XML feed. Odporúčame nastaviť dopravcu a ceny dopravy rovno do XML feedu (element DELIVERY). Najmä na Heureke sa potom u vašich ponúk bude zobrazovať výpis podporovanej prepravy s cenníkom v prehľadnej a vizuálne krajšej podobe a predovšetkým sa vaše ponuky budú zobrazovať pri filtrovaní podľa výdajných miest. Podrobnejšie informácie o nastavení možností dopravy sa dozviete v tomto článku.

S prípadnou editáciou feedov vám pomôže jednoduchý online editor Xemel. Editáciu v ňom zvládnete rýchlo a sami aj bez programátora.

Nezabudnite tiež na meranie konverzií. Pre Heureku odporúčame Plnú implementáciu merania konverzií a pre Zboží.cz zase Štandardný merací kód.

3) Kvalitné dáta v XML feede

Každý porovnávač má svoje špecifiká pre informácie v XML feede, preto si pre Heureku aj Zboží.cz pripravte vlastný XML feed a nepoužívajte jeden univerzálny feed pre obidva kanály.

Produkty v XML feede by mali obsahovať minimálne základné elementy: ITEM_ID, PRODUCTNAME, CATEGORYTEXT, DESCRIPTION, URL, PRICE_VAT, DELIVERY_DATE, IMGURL. Feed vytvárajte aj s ohľadom na predávaný sortiment (napr. knihy sa nezaobídu aj bez elementu ISBN, erotika na Zboží.cz musí byť označená v tagu EROTIC atď.).

Špecifikácia XML feedu pre Heureka.cz

Špecifikácia XML feedu pre Heureka.sk

Špecifikácia XML feedu pre Zboží.cz 

Správne vytvorený XML feed je základ úspechu. Pokiaľ sú v porovnávači pre produkty vytvorené produktové karty a zároveň máte pre produkty správne dáta vo feede, budú sa z veľkej časti produkty do katalógu porovnávača párovať automaticky.

Zvážte posielanie extra lacných produktov do porovnávačov (napr. produkty do 6 €). Kliknutia na e-shop z porovnávačov sú spoplatnené, čo sa vám u extra lacných položiek nemusí oplatiť. Upozorňujeme, že pri Heureke ale za kliknutia u produktov s predajnou cenou do 0,66 € vrátane DPH neplatíte, tie môžete vo feede nechať.

Pokiaľ máte niektoré produkty nedostupné, avšak vaša konkurencia ich má skladom, zvážte, či tieto produkty na porovnávačoch vôbec inzerovať. S veľkou pravdepodobnosťou ich u vás nikto nenakúpi, ale do e-shopu sa užívatelia preklikávať budú, čo vás bude stáť peniaze.

A ako na skrytie produktov v Xemeli? V podmienke si vyfiltrujte produkty, ktoré chcete vo feede skryť a nastavte akciu Odobrať produkt.

4) Párovanie produktov

Produkty, ktoré sa vám nespárujú automaticky a zároveň sú v katalógu porovnávača (= je možnosť ich spárovať), potrebujú ešte upraviť vo feede, aby sa spárovali.

Riešiť to môžete niekoľkými spôsobmi. V administrácii Heureky nájdete tabuľku Prehľad spárovanosti. V tomto prehľade vidíte, prečo dané produkty nie sú spárované. Najčastejšie je to z dôvodu nesprávnej kategórie alebo názvu (alebo oboch), pretože Heureka páruje podľa názvov a kategórií, ktoré zasielate v XML feede.

Na Zboží.cz sa páruje primárne podľa názvu produktu (PRODUCTNAME) a kategória nie je pre samotné párovanie tak dôležitá ako na Heureke. Pokiaľ ale budete do Zboží.cz posielať CATEGORYTEXT podľa ich číselníka, budú aj nespárované produkty zobrazovať v príslušných kategóriách katalógu. Ak máte na Zboží.cz nespárované produkty, ktoré by spárovať šlo (existuje produktová karta), skontrolujte, že názvy obsahujú všetko čo majú alebo ich prípadne upravte v XML feede.

Ako si uľahčiť manuálne párovanie produktov?

Report nespárovaných produktov – je dostupný v administrácii Heureky a obsahuje produkty, ktoré je možné na Heureke spárovať spolu s informáciami o tom, ako konkrétne upraviť názov a kategóriu, aby sa spároval. Produkty podľa tohto reportu ale nepárujte naslepo. Pri každom produkte najskôr skontrolujte, že Heurekou navrhovaný nový názov a kategória pasuje k vášmu produktu.

Produkty môžete editovať v Xemeli – ide v ňom editovať akýkoľvek element z feedu, takže aj názvy a kategórie vašich produktov. Hromadne cez pravidlá môžete zmeniť napr. CATEGORYTEXT alebo môžete do Xemelu naimportovať CSV súbor s rôznymi zmenami v elementoch (napr. nový PRODUCTNAME, PRODUCT, nový CATEGORYTEXT) pre nespárované produkty.

Ak chcete, aby párovanie niekto prevzal kompletne za vás, pomôžu vám s tým agentúry – napríklad BiddingTools

5) Zákaznícke recenzie

Ako s recenziami zákazníkov pracovať? Odpovedajte na ne a spätnú väzbu si berte k srdcu. Je to niečo, čo vám pomôže zlepšiť služby, produkty, ale aj vzťahy so zákazníkmi. Určite zákazníkom hneď od začiatku odpovedajte minimálne na negatívne recenzie, ideálne však na všetky.

Časom si môžete pripraviť scenáre univerzálnych odpovedí, aby ste si skrátili čas strávený nad odpovedaním na recenzie.

6) Bidovanie zmysluplného sortimentu

Keď už máte Overené zákazníkmi (pre Heureku) a správne nastavené účty aj spárované produkty na porovnávačoch, môžete sa vrhnúť na bidovanie.

Základom úspechu je segmentácia produktov. U väčšiny e-shopov nie je nutné bidovať všetky produkty. Do rozhodovania o biddingu vstupujú faktory ako skladovanie, konkurencieschopnosť, ceny, pozícia ponuky na produktovej karte, štatistiky produktu za predošlé obdobie, sezónnosť a ďalšie. Inú cenu za kliknutie si môžete dovoliť pri produktoch, ktoré majú maržu 15 % a inú v prípade produktov, ktoré majú maržu 4 %.

Podmienky bidovania

  • Nabitý kredit
  • Spárované produkty (výnimkou je fulltextové vyhľadávanie cez Zboží.cz)
  • Existujúce bidované pozície na produktových kartách (musí byť dostatok konkurentov na jednej produktovej karte, aby bolo možné a hlavne malo zmysel bidovať)
  • Overené zákazníkmi (iba pre Heureku)

Manuálny verzus automatický bidding

Pokiaľ máte vyložene max. pár desiatok produktov pre bidovanie, možno zvládnete bidding sami – ručne v administrácii porovnávača. Určite to ale nebude nič jednoduché, pretože rozhranie porovnávača nie je pre správu bidovania prispôsobené. Avšak CPC (cena za kliknutie) ide priamo v porovnávačoch nastaviť.

Nástroje, ktoré väčšina e-shopov pre bidovanie používa, toho ale dokážu oveľa viac. Spracuvávajú dáta a štatistiky produktov a na ich základe preceňujú CPC niekoľkokrát za deň, čo ručne ani u pár desiatok produktov zvládať skrátka nebudete. Naviac, určite máte v sortimente produkty, u ktorých skrátka chcete byť videní maximum času. A ako sme už spomenuli vyššie, pre efektívny bidding je dôležitá segmentácia sortimentu na základe dát.

Čo mi uľahčí bidovanie?

Pre menšie e-shopy alebo e-shopy s obmedzeným budgetom je ideálnym nástrojom BiddingManager. Ten na jednom mieste prehľadne hromadí dáta z produktových porovnávačov, na základe ktorých si potom nastavíte CPC pre bidovanie. Samozrejmosťou je možnosť detailnej segmentácie produktov pre nastavenie rôznych typov bidovacích stratégií. Pre hlavné produkty je tu potom funkcia Auto-bidding, ktorá zaistí automatické preceňovanie CPC až 12x za deň. BiddingManager vás bude stáť od 24 € mesačne za jeden porovnávač.

CPC môžete nastaviť tiež v editore feedu Xemel, kde pomocou pravidiel rozsegmentujete produkty a nastavíte im CPC (napr. kategória XY + dostupnosť skladom + cena nad XX € -> nastaviť CPC XY €). Dáta, ako podklad pre rozhodovanie o biddingu, si ale budete musieť poskladať zo štatistík a rôznych reportov porovnávačov sami. Navyše CPC je nastavené staticky = samo sa neprecení, musíte pravidlo upraviť ručne. Pre bidding to teda nie je príliš sofistikované riešenie (ide totiž o editor feedov, nie bidovací nástroj), ale stále je to lepšie ako posielať všetkým produktom jednotnú CPC (tzn. produkty vôbec nesegmentovať).

Pre fajnšmekrov je tu služba BiddingTools. Plne automatizovaný bidding riadi algoritmus a pravidlá bidovania (môžeme tomu hovoriť mantinely) riadi skúsený optimalizátor. Takéto služby sú už vhodnejšie pre e-shopy, ktorým porovnávače zarábajú, majú veľa produktov a nemôžu alebo nechcú do riadenia inzercie vkladať vlastný čas a radšej bidding prenechajú niekomu skúsenému.

7) Pravidelná kontrola

O účty je potrebné sa naďalej starať a udržiavať, nestačí len pasívne sledovať štatistiky. Mali by ste sa venovať optimalizácii biddingu, priebežne dopárovávať produkty, raz za čas skontrolovať aktuálnosť informácií v účte a pravidelne odpovedať na recenzie.

8) A čo ďalej?

Ak už máte základné činnosti „v malíčku“, inzercia „šlape“, prípadne rastiete a chceli by ste sa do porovnávačov tovarov ponoriť ešte viac, tu je pár tipov:

➤ Zautomatizujte čo najviac procesov (napr. prechod na bidovací nástroj, automatizácia odpovedí na recenzie atď.)

➤ Detailne upravte XML feedy (voliteľné parametre, GIFT, EXTRA_MESSAGE, DELIVERY, lepšie DESCRIPTION, CATEGORYTEXT podľa porovnávačov – na Zboží.cz vám kategórie podľa ich číselníka môžu zvýšiť zobrazenie produktov v kategóriách atď.)

➤ Rozšírte sortiment o populárne produkty

➤ Pracujte s monitoringom konkurencie

➤ Zaistite si logo Autorizovaný predajca

➤ Odpovedajte na otázky z poradne

➤ Vyskúšajte Heureka Marketplace

Máte ku porovnávačom tovaru nejaké ďalšie otázky? Neváhajte sa obrátiť na našu sesterskú spoločnosť Trayto, ktorá z vás urobí jednotku na porovnávačoch tovaru.


Zdieľať:

Rubriky